UEL 2° Fase 2017

Dyslexia is a learning disorder characterized by problems in processing words into meaningful information. Researchers understand that dyslexia is a problem that arises from difficulties or inefficiencies in the brain in analyzing and processing individual letter sounds (called phonemes) and blending them into words at a speed that allows comprehension and fluency. Thus, the most prominent sign of dyslexia is difficulty in learning to read. Nevertheless, people with dyslexia may have other language related deficits such as problems understanding rapid speech, difficulty in following complex or multi-part instructions, or trouble remembering things in correct sequence.

Reading disorders are the most common type of learning disorder, and dyslexia is the most common reading disorder. Between 15% and 20% of American elementary school children have significant, continuing difficulties with learning to read, reading fluency, and/or reading comprehension, but only about 5% are referred for special help in reading. Of those, between 65% and 75% are boys. Dyslexia occurs in people of all races, and income levels, however, African-American children with dyslexia are more likely to be misdiagnosed and mislabeled as mildly mentally retarded. Dyslexia is not linked to low intelligence (low IQ). Many people with the disorder have average or above average intelligence and show an unexpected difference between achievement and aptitude, although this is not a requirement for a diagnosis of dyslexia.

The underlying cause of dyslexia is not known, although research suggests the condition is often inherited. Using tomography scans and functional magnetic resonance imaging researchers have been able to track the parts of the brain that become active when people with and without dyslexia read. Their general conclusion is that the brains of people with dyslexia are organized differently than those without the disorder and that this different organization results in less concentrated and efficient analysis and processing of the written representation of letter sounds into meaningful information.

Anyone who is suspected to have dyslexia should have a comprehensive evaluation, including hearing, vision, and intelligence testing. How well a person with dyslexia functions in life depends on the degree of disability, the presence of other learning disabilities, and the success of intervention strategies. Prognosis often is good if the dyslexia is diagnosed early, if the child has a strong self image with supportive family, friends, and teachers, and is actively involved in a good, individualized remedial program.

(Adaptado de: Dyslexia. The Free Dictionary by Farlex. Disponível em: . Acesso em: 19 ago. 2016.)

 

Em relação à dislexia referida no texto, considere as afirmativas a seguir.

 

I. Há uma relação direta entre o distúrbio e a inteligência da pessoa: quanto menor o QI, maior a incidência de dislexia.

II. O distúrbio afeta a capacidade de aprender outras línguas, já que o disléxico não adquire fluência e apresenta um déficit em memorizar palavras.

III. Uma diferente organização cerebral ocasiona uma dificuldade de processamento da representação escrita dos sons.

IV. A dislexia, o tipo mais frequente de transtorno de leitura, é provavelmente um distúrbio do aprendizado de origem genética.

 

Assinale a alternativa correta

a

Somente as afirmativas I e II são corretas.

b

Somente as afirmativas I e IV são corretas.

c

Somente as afirmativas III e IV são corretas. 

d

Somente as afirmativas I, II e III são corretas.

e

Somente as afirmativas II, III e IV são corretas.

Ver resposta
Ver resposta
Resposta
C
Resolução
Assine a AIO para ter acesso a esta e muitas outras resoluções
Mais de 300.000 questões com resoluções e dados exclusivos disponíveis para alunos AIO.
E mais: nota TRI a todo o momento.
Saiba mais
Esta resolução não é pública. Assine a aio para ter acesso a essa resolução e muito mais: Tenha acesso a simulados reduzidos, mais de 200.000 questões, orientação personalizada, video aulas, correção de redações e uma equipe sempre disposta a te ajudar. Tudo isso com acompanhamento TRI em tempo real.
Dicas
expand_more
expand_less
Dicas sobre como resolver essa questão
Erros Comuns
expand_more
expand_less
Alguns erros comuns que estudantes podem cometer ao resolver esta questão
Conceitos chave
Conceitos chave sobre essa questão, que pode te ajudar a resolver questões similares
Estratégia de resolução
Uma estratégia sobre a forma apropriada de se chegar a resposta correta
Transforme seus estudos com a AIO!
Estudantes como você estão acelerando suas aprovações usando nossa plataforma de IA + aprendizado ativo.
+25 pts
Aumento médio TRI
4x
Simulados mais rápidos
+50 mil
Estudantes
Jonas de Souza
As correções de redações e as aulas são bem organizadas e é claro os professores são os melhores com a melhor metodologia de ensino, sem dúvidas contribuiu muito para o aumento de 120 pontos na minha média final!
Joice Neves
Faltavam 3 meses para o ENEM, eu estava desesperada e mentalmente fragilizada por não ver os resultados do meu esforço. Então, eu encontrei a AIO e, em 3 meses, eu consegui aumentar a minha nota média em 50 pontos. Meses depois, fui aprovada no curso que eu tanto desejei. Esse sonho se tornou real graças à AIO.
Jefferson, formando em Medicina
Com a plataforma AIO consegui acertar as 45 questões de ciências humanas no ENEM 2022! Sem dúvidas, obter a nota máxima nessa área, foi imprescindível para ser aprovado em medicina.
A AIO utiliza cookies para garantir uma melhor experiência. Ver política de privacidade
Aceitar